Reforma edukacji w Polsce – co dalej? Relacja z II zjazdu Eduzmiany
- edytalewtak123
- 30 kwi
- 2 minut(y) czytania
W dniu 11 kwietnia br. odbył się II zjazd "Eduzmiany" – wydarzenia, które zgromadziło osoby realnie zaangażowane w przyszłość edukacji w Polsce. Jednym z najważniejszych punktów programu tego dnia był panel dyskusyjny pt. „Reforma edukacji w Polsce”. Udział wzięli eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, przedstawiciele ORE, samorządowcy, aktywiści oraz osoby z doświadczeniem pedagogicznym. Było intensywnie, merytorycznie i momentami bardzo inspirująco. Poniżej – agenda, kluczowe wnioski i cytaty, które zostaną z nami na długo.
W panelu uczestniczyli:
Magdalena Musiatowicz – Ministwerstwo Edukacji Narodowej, Departament Kształcenia Ogólnego
Antonina Karpowicz-Zbińkowska – Ministwerstwo Edukacji Narodowej, Wydział Efektów Kształcenia
Dorota Burka-Kamińska – Ministwerstwo Edukacji Narodowej, Departament Innowacji i Rozwoju
Magdalena Mrozkowiak – Ośrodek Rozwoju Edukacji , Wydział Kształcenia Zawodowego i Doradztwa
Damian Jaworek – Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich
Zofia Dorożalska – Fundacja Start‑ED
Zuzanna Jacewicz – pedagożka, redakcja Młodzi o Polityce
Jan Radzimierski – Młodzi dla Wolności

Wnioski z panelu:
1. Szkoła musi być bliżej życia i rynku pracy
Magdalena Mrozkowiak z ORE mocno podkreślała konieczność lepszego powiązania edukacji zawodowej z realnymi potrzebami rynku:
„Chcemy, by szkoła była nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale przestrzenią, gdzie uczeń buduje kompetencje, które są pożądane na rynku pracy.”
2. Uczniowie muszą współdecydować
Damian Jaworek, rzecznik praw uczniowskich z Warszawy, mówił o tym, jak ważne jest danie uczniom realnego głosu:
„Uczniowie muszą czuć, że nie są tylko odbiorcami – ale współtwórcami zmian.”
3. Innowacje są konieczne, nie opcjonalne
Dorota Burka-Kamińska z MEN wskazywała, że edukacja musi otworzyć się na technologie, elastyczne formy pracy i nowe metody uczenia:
„Nie możemy się bać wdrażać nowych metod – to się dzieje już, tu i teraz.”
4. Kompetencje przyszłości – pilnie potrzebne
Zofia Dorożalska z Fundacji Start-ED mówiła o roli empatii, krytycznego myślenia i poczucia sprawczości u młodych:
„Nie uczymy tylko przedmiotów – uczymy, jak funkcjonować w złożonym świecie przyszłości.”
5. W edukacji najmłodszych – zaufanie zamiast kontroli
Zuzanna Jacewicz podkreślała, jak ważna jest autonomia dziecka i budowanie relacji opartych na bezpieczeństwie i szacunku:
„Dziecko, któremu ufamy – rośnie w nim samodzielność.”
6. Lokalne debaty jako źródło wiedzy i inspiracji
Jan Radzimierski zaprezentował wyniki lokalnych debat – to tam często rodzą się najciekawsze pomysły:
„Działań oczekują nie tylko Warszawa czy duże miasta – ale szkoły w mniejszych miejscowościach, gdzie często brakuje zasobów, ale jest ogromny potencjał.”
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Comments