top of page
Szukaj

Reforma edukacji w Polsce – co dalej? Relacja z II zjazdu Eduzmiany

  • Zdjęcie autora: edytalewtak123
    edytalewtak123
  • 30 kwi
  • 2 minut(y) czytania
 W dniu 11 kwietnia br. odbył się II zjazd "Eduzmiany" – wydarzenia, które zgromadziło osoby realnie zaangażowane w przyszłość edukacji w Polsce. Jednym z najważniejszych punktów programu tego dnia był panel dyskusyjny pt. „Reforma edukacji w Polsce”. Udział wzięli eksperci z Ministerstwa Edukacji Narodowej, przedstawiciele ORE, samorządowcy, aktywiści oraz osoby z doświadczeniem pedagogicznym. Było intensywnie, merytorycznie i momentami bardzo inspirująco. Poniżej – agenda, kluczowe wnioski i cytaty, które zostaną z nami na długo.

W panelu uczestniczyli:

  • Magdalena Musiatowicz – Ministwerstwo Edukacji Narodowej, Departament Kształcenia Ogólnego

  • Antonina Karpowicz-Zbińkowska – Ministwerstwo Edukacji Narodowej, Wydział Efektów Kształcenia

  • Dorota Burka-Kamińska – Ministwerstwo Edukacji Narodowej, Departament Innowacji i Rozwoju

  • Magdalena Mrozkowiak  – Ośrodek Rozwoju Edukacji , Wydział Kształcenia Zawodowego i Doradztwa

  • Damian Jaworek – Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich

  • Zofia Dorożalska – Fundacja Start‑ED

  • Zuzanna Jacewicz – pedagożka, redakcja Młodzi o Polityce

  • Jan Radzimierski – Młodzi dla Wolności



Wnioski z panelu:

1. Szkoła musi być bliżej życia i rynku pracy

Magdalena Mrozkowiak z ORE mocno podkreślała konieczność lepszego powiązania edukacji zawodowej z realnymi potrzebami rynku:

„Chcemy, by szkoła była nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale przestrzenią, gdzie uczeń buduje kompetencje, które są pożądane na rynku pracy.”

2. Uczniowie muszą współdecydować

Damian Jaworek, rzecznik praw uczniowskich z Warszawy, mówił o tym, jak ważne jest danie uczniom realnego głosu:

„Uczniowie muszą czuć, że nie są tylko odbiorcami – ale współtwórcami zmian.”

3. Innowacje są konieczne, nie opcjonalne

Dorota Burka-Kamińska z MEN wskazywała, że edukacja musi otworzyć się na technologie, elastyczne formy pracy i nowe metody uczenia:

„Nie możemy się bać wdrażać nowych metod – to się dzieje już, tu i teraz.”

4. Kompetencje przyszłości – pilnie potrzebne

Zofia Dorożalska z Fundacji Start-ED mówiła o roli empatii, krytycznego myślenia i poczucia sprawczości u młodych:

„Nie uczymy tylko przedmiotów – uczymy, jak funkcjonować w złożonym świecie przyszłości.”

5. W edukacji najmłodszych – zaufanie zamiast kontroli

Zuzanna Jacewicz podkreślała, jak ważna jest autonomia dziecka i budowanie relacji opartych na bezpieczeństwie i szacunku:

„Dziecko, któremu ufamy – rośnie w nim samodzielność.”

6. Lokalne debaty jako źródło wiedzy i inspiracji

Jan Radzimierski zaprezentował wyniki lokalnych debat – to tam często rodzą się najciekawsze pomysły:

„Działań oczekują nie tylko Warszawa czy duże miasta – ale szkoły w mniejszych miejscowościach, gdzie często brakuje zasobów, ale jest ogromny potencjał.”

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.


 
 
 

Comments


Biuro

Dane

logotyp instytutu kreatywnych działań społecznych

Kontakt

ul. Jana Pawła II 80/141

00-175 Warszawa 

Siedziba

ul. Łucka 15/204

00-842 Warszawa

NIP

7011077056

REGON

521393996

KRS

0000955495

  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube
  • RSS
bottom of page