Relacja z I zjazdu "Eduzmiany"
- edytalewtak123
- 20 kwi
- 2 minut(y) czytania
Podczas I zjazdu projektu "Eduzmiany" który miał miejsce w dn. 27-39 marca br. w Warszawie uczestnicy wzięli udział w serii warsztatów i debat poświęconych edukacji, rozwijaniu kompetencji społecznych i analizie europejskich systemów kształcenia a także warsztatach i debatach skupionych wokół tematu reformy edukacji.
Pierwszym wydarzeniem był warsztat pt. „Debata? Co to takiego?”, poprowadzony przez Jakuba Piątka z Studenckiego Koła Naukowego Debat Oksfordzkich Uniwersytetu Warszawskiego. Młodzież poznała różne formy debatowania, zasady moderacji oraz techniki argumentacji, a następnie wykorzystała zdobytą wiedzę w praktyce. Uczestnicy rozwijali umiejętności krytycznego myślenia, komunikacji i pracy w grupie.

W ramach warsztatu „Edukacja pozaformalna w prawdziwym życiu” wolontariuszka IKDS Zosia przybliżyła uczestnikom różnice między edukacją formalną, nieformalną i pozaformalną. Młodzi ludzie pracowali metodą role-playing, tworząc scenariusze rozwoju kompetencji poza systemem szkolnym. Ćwiczenia sprzyjały integracji i wymianie doświadczeń, rozwijając zdolność argumentowania i myślenia krytycznego.
W kolejnym warsztacie „Polski system edukacji na tle krajów UE”, prowadzonym przez ekspertkę Annę Wisz, uczestnicy porównywali systemy edukacyjne wybranych państw europejskich. W sześcioosobowych grupach analizowali systemy w Finlandii, Grecji, Włoszech, Hiszpanii, Czechach i Niemczech, bazując na wiedzy własnej, zasobach internetowych oraz wskazówkach ekspertki.
Podsumowaniem zjazdu były dwie debaty publiczne: „Uczeń, rodzic, nauczyciel – włączenie i przystosowanie do zmian w systemie edukacji” oraz „Rola samorządów w reformach edukacyjnych”. W debatach udział wzięli: radna m.st.Warszawy Sandra Spinkiewicz, ex-konfederata Pan Robert Tamioła, prof. Uniwersytetu Warszawskiego oraz ekspert Team Europe Pan Michał Jamiołkowski oraz radna m.st. Warszawy Aleksandra Piekarniak. Dyskutowano m.in. o zadaniach domowych, roli nauczycieli, reformach systemu, technologii, doradztwie zawodowym i cyfryzacji edukacji. Młodzież aktywnie uczestniczyła, zadając pytania, dzieląc się opiniami i ucząc się kultury debaty publicznej.
Na zakończenie zjazdu odbył się warsztat o edukacji przyszłości i technologii, z wykorzystaniem aplikacji Quizlet. Uczestnicy analizowali wyzwania związane z rozwojem AI i nauczaniem zdalnym, tworzyli plakaty z propozycjami zmian w edukacji, ćwicząc argumentację i wystąpienia publiczne.
Zjazd był intensywnym doświadczeniem edukacyjnym, integracyjnym i rozwojowym, które wzmocniło świadomość obywatelską młodych ludzi i zaangażowanie w debatę na temat przyszłości edukacji.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Comentários